Header Foto The Burger Bar Breda
 

Rest. The Burger Bar

Een echt lekker broodje hamburger is nergens te krijgen.

 
Althans niet volgens je eigen maatstaven. Wat doe je dan als ondernemer? Dan begin je een eigen hamburgertent. Naar Amerikaans voorbeeld.
 
In de Bredase binnenstad. Het pas geopende The Burger Bar in Breda is de proeftuin die de basis moet vormen voor een nieuwe hamburgeketen in Nederland. De inspiratie voor het concept werd opgedaan in New York. Concreet bij Billy's Burger in het Meatpacking district, het zuidelijke deel van Manhattan. Daar klopt het volgens Patick van Asch helemaal. Van Asch is mede-uitbater The Burger Bar. En eigenaar van de nabijgelegen horecazaken Bruxelles, Peddels, Parc en après-ski hut St. Anton.

Voor het geluid in The Burger Bar is er gekozen voor een gebruiks- en onderhoudsvriendelijke geluidsinstallatie. Hier zijn 2 sets Boxxline BDQ-6P/BL geplaats, iedere set bevat een actieve en een passieve 2-weg speaker die door de andere gevoed wordt met een vermogen van 30 watt per speaker.

Klik hieronder op de sheet voor meer informatie over de compacte en breedt in te zetten
speakerset BDQ-6P:

Technical Sheet BDQ-6P Front
 
The Burger Bar, die later ook in Den Bosch en Tilburg moet verrijzen, is iets anders. Hamburgers eten op niveau. Dat wil de nieuwkomer uitdragen. De kaart lijkt wat chaotisch, maar blijkt na een nadere bestudering vrij makkelijk in gebruik. Zo heb je de keuze uit veertien hamburgers, die van vlees wegen allemaal 200 gram. Zes stuks hebben het malse Aberdeen Agnus beef (rundvlees), drie zijn gemaakt van met kippendijen, eentje met chuck eye steak en eentje met gegaard varkensvlees.
 
Aan de vegetariërs is ook gedacht. De Holy Cow voorziet in hun behoeften via een pittige falafel met onder meer appel- en uiencompote. Onderaan de kaart is zelfs plaatsgemaakt voor een visburger. Krokante witvis met groenten en een vleugje koriander limoen mayonaise. De goedkoopste burger kost 6,50 euro, de duurste 8,50 euro. Voor een menu betaal je een paar euro meer.
 
Het leukst is het om je eigen hamburger samen te stellen. Het stuwt de prijs ietsjes omhoog, maar is zeker de moeite waard. Op aanraden van de eigenaar gaan we aan de slag met de chuck eye steak. Het dun gesneden vlees krijgt tussen het gedesemde brood gezelschap van Romeinse sla, pittige jalapeño pepers, rode uien, Hollandse boerenkaas, drie stukjes crispy bacon en smokey BBQ-saus.
 
Wat een kwartier na de bestelling opvalt, is de krokantheid van het broodje, het sappige vlees en het juiste formaat van porties. Wat een feest. De saus zie je niet, maar proef je wel. Een heerlijk broodje dat niet te zwaar op de maag ligt. Kortom, geen bonk vet die je naar binnen schuift.
 
The Burger Bar wil aantonen dat een hamburger niet ongezond hoeft te zijn. Als die maar op de juiste wijze bereid wordt. Dat lukt aardig. De groen geschilderde muren, de kleur die staat voor gezondheid en natuur, moeten dat beeld versterken.
 
'The second home experience', dat wil The Burger Bar zijn. Het huiskamergevoel, een ontmoetingsplek. Geen televisies in de zaak, maar radiomuziek van een New Yorkse zender. Volgens Van Asch 'de meest briljante stad ter wereld.'
 
De beleving die hij met zijn nieuwste kindje wil creëren, is geënt op zijn ervaringen in The Big Apple. Zo zijn de uitingen aan de muur in het Engels. Midden in de zaak hangt een grote foto van zomaar een eettent in New York.
 
En aan de muur voorin een kleine mededeling: hamburgers eet je met je handen, valt er te lezen. Bestek moeten de klanten zelf uitdrukkelijk bij de counter vragen. Je bedient bij The Burger Bar jezelf. Je komt binnen, kiest een tafeltje uit, bekijkt de kaart en loopt naar de kassa achterin de zaak en geeft de bestelling door.
 
Aan het vlees wordt hier, in tegenstelling tot veel van de snackbars of hamburgerzaken grondig aandacht besteed. De traditionele hamburger van het The King of NY menu is zelfs een beetje rood van binnen en niet grijs zoals doorgaans het geval is.
 
Als bijgerecht worden naast de traditionele dun gebakken Franse frietjes drie verschillende soorten frietmixen met groenten en vlees aangeprezen.
 
Wat ontbreekt is het (koude) biertje dat zo lekker kan smaken bij een hamburger. The Burger Bar heeft gekozen voor een nachtvergunning om nachtelijke eters te bedienen, dan is vergunningtechnisch niet mogelijk om alcohol te schenken.Daarom een grote coca cola en een halve liter bananenshake. Ook goed.
 
The Burger Bar wil een snackbar deluxe zijn. De eerste kennismaking is alvast zeer positief te noemen.
 
1782013 301394249985650 281246674 n
 
Voor meer informatie over The Burger Bar kijk op: www.theburgerbar.nl
of like The Burger Bar op Facebook en volg hen op de voet: